Rakastunut Shakespeare – HKT
Lempeä, arvoja ja
teatterin historiaa
Mark Norman & Tom Stoppard: Rakastunut
Shakespeare. Näyttämösovitus: Lee Hall. Musiikki: Paddy Cunneen.
Suomennos: Reita Lounatvuori. Ohjaus: Kari Arffman. Dramaturgia: Merja Turunen.
Koreografia: Jyrki Karttunen. Lavastus: Katariina Kirjavainen. Puvut: Elina
Kolehmainen. Valosuunnittelu: Petteri Heiskanen. Äänisuunnittelu: Eero Niemi.
Suomenkielinen kantaesitys Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä
25.1.2018.
Mistä muusa, kun tekstiä ei synny vaan kielikuvat karkaavat?
Tämän ongelman kimpussa kirjailija repii hiuksiaan Rakastunut Shakespeare -näytelmän alkumetreillä. Kirjoittamisen
tuska on konkreettinen, sillä näytelmä on jo luvattu Rose-näyttämölle,
ensi-ilta on tuota pikaa ja rahaa esitykseen lainannut koronkiskuri roikkuu
niskassa.
Näin elettiin 1500-luvun Lontoon teatterimaailmassa, jossa
yksityishenkilöt omistivat näyttämöt, ja näytelmiä kirjoitettiin ajan maun ja
normien mukaan. Kuningatar hoveineen esitti toiveitaan eikä niiden taustalla ollut
draaman korkea taso. Kun kuningatar halusi koiran näyttämölle, se tuotiin sinne.
On haaste tehdä Mark
Normanin ja Tom Stoppardin
seitsemän Oscarin elokuvasta näyttämösovitus. Liukkaasti Lontoossa liikkuvaa
tekstiä on hankala esittää niin, ettei juoni kärsi.
Kari Arffmanin
ohjauksen ensimmäinen puolisko menee tyyppigallerian esittelyyn sekä ajan
tapojen ja arvojen tutkailuun. Arvoilla on tärkeä rooli eivätkä ne loppujen
lopuksi turkasen paljon eroa tämän päivän menosta.
Raha on valtaa, kieroilu ja varastaminen jokapäiväistä ja
kilpailla saa keinoja kaihtamatta. Ja mikä olisi oivallisempi naisen aseman
tutkailupaikka kuin keskiajan teatteri, jonka lavalle naisella ei ollut pääsyä.
Myöskään Me too -teemaa ei pääse karkuun esitystä katsoessaan. Rakastunut Shakespeare on samalla tavalla iätön kuin mestarin itsensä kirjoittamat näytelmät.
Katariina Kirjavaisen
lavastus korostaa valta-asetelmia ja tuo julkisen ja yksityisen tilan suhteen hyvin
esiin. Näyttämön peruspilareina ovat lukuisat palatsien pylväät ja kirkon
holvikaaret. Näille muut tilat ovat alisteisia.
Tässä maisemassa nuori neito Viola (Miila Virtanen) haluaa näyttämölle, vaikka jo säätynsä vuoksi on
sinne sopimaton. Näyttelijän ammatti ei ole arvostettu ja nainen näyttämöllä
suorastaan rikos. Violan intoa ei lannisteta vaan hän naamioituu mieheksi ja
saa pestin Thomas Kentinä Romeo ja Julia
-näytelmään.
Shakespeare (Heikki
Ranta) on nähnyt teatterin nurkilla norkoilevan kauniin neidon ja rakastuu tulisesti.
Kipunoiva lempi lomittuu Violan perheen valitseman lordi-sulhaskandidaatin (Mikko Vihma) vierailujen kanssa.
Väliajan jälkeen esitys jämäköityy ja saa sävyjä. Juoni
etenee selkeämmin ja nähdään muutama herkullinen kohtaus.
Roolisuorituksista nousee nasevimmaksi Heidi Heralan imettäjä, joka varjelee suojattiaan epätoivoisissa
tilanteissa.
Nuori pääpari on herttainen, mutta jään kaipaamaan
mausteisempaa tulkintaa. Rose-teatterin omistajana Jari Pehkonen uskoo ihmeisiin viivästymisten ja katastrofien
keskelläkin. Luca Elshout vie
antaumuksella näyttämölle halajavan katupojan roolia.
Elina Kolehmaisen
puvustus on värikästä katseltavaa. Joukkokohtauksissa syntyy mehukasta
aikalaiskuvausta.
Näytelmällä on merkitystä nimenomaan teatterihistorian kannalta.
Shakespearen rinnalla nähdään hänen esikuvansa Christopher Marlowe (Tuukka Huttunen). Teatterin lumo on
vielä kaukana, kun kilpailevia näyttämöjä syntyy ja kaduilta ja kapakoista
haalitaan näyttelijöitä.
Kommentit
Lähetä kommentti