Janne Katajan Riihimäki/Riihimäen Teatteri
Puhtaasti paikallista teatteria
Taija Helminen: Janne Katajan Riihimäki. Ohjaus: Janne
Saarakkala. Koreografi: Sini Mäenpää. Lavastus ja pukusuunnittelu: Paula
Koivunen. Valosuunnittelu: Sami Rauhala. Äänisuunnittelu: Kari Paukola. Rooleissa:
Riku Korhonen, Tatu Mönttinen, Katja Peacock ja Maija Siljander. Kantaesitys
Riihimäen Teatterissa 14.10.2017.
Pikkukaupungeista maailmalle lähteneet ja mainetta saaneet
ihmiset ovat erinomaista materiaalia kotikaupunkien teattereille. Riihimäellä
on otettu käsittelyyn Janne Kataja,
sillä kukapa ei häntä tuntisi. Janne
Katajan Riihimäki ei kuitenkaan ole elämäkerta-teatteria. Katajan kautta
kuvataan kokonainen yhteisö.
Taija Helminen on
tehnyt runsaasti taustaselvityksiä haaliessaan Riihimäen historiaa Jannen
lapsuudesta aina tähän päivään. Kuljetaan matka omenapuunsiemeniä
kaupittelevasta pikkupojasta tv-julkkikseen. Tienä on Riihimäen muuttuva
kaupunkikuva.
Ja kuten käsiohjelma kertoo, tekijä ei odotakaan, että
kaikki aukeaisi ulkopuoliselle. Ja tosiaan, kymmenen vuoden asuminen Riihimäellä
auttoi vain osin sisäpiirijuttujen ymmärrykseen.
Janne Saarakkalan
ohjaaman esityksen tyylilajia on vaikea määritellä. Siinä on kansannäytelmää,
komediaa, kabareeta ja iltamaperinnettä. Hauskuuttamaan pyritään, mutta
taustalla on vakavia teemoja, yhteiskuntakriittisiäkin.
Päähenkilö nähdään kolmena. On yksityishenkilö-Janne,
toimitusjohtaja-Janne ja viihdyttäjä Janne. Ja koska Aku Hirviniemi kuului ja kuuluu erottamattomasti Jannen elämään, kulkee
hän oikeutetusti tekstissä mukana.
Jannen ja Akun myötä näyttämölle tuodaan niin heidän äitinsä
kuin muita kaupungissa vaikuttaneita hahmoja, joita risteilee aktiivisten
poikien elämän mutkissa. Katsomon reaktioista voi lukea tunnistamisia.
Poikakaksikon leikkien kautta kuvataan miljöö, jossa
tehtaiden työpaikoilla oli iso rooli. Niiden mukaan syntyivät kaupungin omat heimot,
joista oltiin ylpeitä.
Kun työpaikat menivät ja tuli lama, piti kaupungille kehitellä
uusi imago. Heimoja ei enää ollut. Keskustan tyhjien liikehuoneistojen
ikkunoita katselivat yksilöt ilman identiteettiä.
Riihimäen, jota Juha
Itkonen on kuvannut romaanissaan vain tahraksi radan varrella, on vaikea
loistaa millään piirteellään. Se ei voi ylpeillä historiallisilla rakennuksillaan
eikä kauniilla vesistöllään. Näytelmäteksti lepääkin vahvasti satiirin puolella
kuvatessaan kaupunkia, jonka tunnetuin maamerkki ulkopuolisille on vankila.
Laman jälkeen eko-ajatuksille rakentuvaa kaupunkikuvaa
lähtee brändäämään Eko-Rksu-jänis, Jannen keksimä sekin. Eko-Riksu lanseeraa
väsymättömästi pääsiäiskaupunkia kaupunginpuutarhurin johdolla.
Tatu Mönttisen
mainiosti esittämä hahmo joutuu kerta toisensa perään tekemään epäonnistuneita
sisääntuloja. Eko-Riksusta ei saada valtakunnallista pääsiäishahmoa, mutta
Janne Katajan yritteliäisyys kantaa hedelmää tahollaan, monista
epäonnistumisista huolimatta.
Riku Korhonen, Katja Peacock ja Maija Siljander uurastavat Jannena, ja lisäksi kaikkina muina
hahmoina, jotka tarinaa vievät. Vauhti on huima.
Lavastus piirtää kaupunkikuvia kansannäyttämötyyliin,
ronskisti liioitellen. Vankilan rehevillä viljelyksillä käydään jututtamassa
talousrikollisia ja K-kaupan hyllyjen välissä esitetään paheksuntaa aiheuttanut
performanssi.
Näillä aineksilla viritellään muistoja paikallisesta
yhteenkuuluvuudesta, josta on jäljellä vain muisto. Muille näyttämöille tämän tekstin
on vaikea matkata.
Hämeen Sanomat 18.10.2017
Kommentit
Lähetä kommentti