Kuolema Venetsiassa/Kansallisteatteri
Kirjailija haastaa
luomansa hahmon
Thomas Mann: Kuolema Venetsiassa. Suomennos: Olli Suominen.
Dramatisointi ja ohjaus: Michael Baran. Lavastus ja pukusuunnittelu: Tarja
Simone. Valo– ja videosuunnittelu: Ville Toikka. Äänisuunnittelu: Kristian
Ekholm. Suomen kantaesitys 5.4.2017 Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä.
Thomas Mannin
(1875–1955) vuonna 1912 kirjoittama novelli Kuolema
Venetsiassa on valkokangasklassikko. Teksti on täynnä maiseman ja ihmisten
kuvausta, jonka siirtäminen elokuvaksi on luontevaa. Mutta kuinka asettaa
näyttämölle teos, joka etenee vanhenevan miehen katseen ja ajatusten kautta ja
jossa ei ole dialogia lainkaan?
Michael Baran on
kiepauttanut tekstin takaisin tekijänsä luo. Esityksessä kuvataan prosessia, jossa
teksti syntyy. Tarinaa alkaa kirjailijan hahmottelemien pienten detaljien
kautta. Aluksi äänessä on vain kirjailija, mutta kun hahmo, kirjailija Gustav
von Aschenbach, on saatu muovailtua valmiiksi, se alkaakin elää osin omaa
elämäänsä.
Hahmo jäykistyy ja odottaa vaativana uutta tekstiä suuhunsa,
se pilkkaa luojaansa. Kirjailijan ja Aschenbachin välinen jännite on kiehtova,
sillä kirjailija tuntuu välillä jopa kiduttavan hahmoaan pihtaamalla tekstin
synnyttämistä, ja paikoin taas uuvuttaa tekstipaljouden alle.
Kirjailija kirjoittaa toisen kirjailijan sisäisestä
maailmasta. Näytelmä on saanut lisänimen, Elegia
menneistä maailmoista, millä viitattaneen niin Aschenbachin
henkilökohtaiseen historiaan kuin uuden ajan pois huuhtomaan maailmaan. Rakkauden
pohdintaa juoksutetaan antiikin mytologisen Faidra-hahmon kautta, mikä avaa
näkökulmaa poikarakkauteen.
Mannin tekstin piirrot rakentuvat kaikkien aistien kautta. Lidon
yläluokkainen hotellimiljöö asukkaineen tarjoaa esteettisesti nautittavan
miljöön, mutta toisaalla haisevat Venetsian kujat ruokkivat ahdistusta.
Näyttämö on Jukka-Pekka
Palon ja taiteilijauraansa tässä näytelmässä juhlistavan Jukka Puotilan. Puotila riutuu
Aschenbachina ja on koskettavan kipuileva vanha mies, joka tietää, että
tiimalasin hiekka valuu vääjäämättä kohti loppuaan.
Palon kirjailija on tarkkaileva, härnäävä ja käskevä.
Miesten välinen dynamiikka toimii erinomaisesti. Näyttämö on kuin kehä, jossa
miehet ottavat mittaa toisistaan sekä elämän perimmäisistä kysymyksistä.
Lavastus on karun uljas pylväikköineen, huputettuine
kristallikruunuineen ja antiikkituoleineen. Taustan kulahtaneella aateliskodin fondilla
leikittelee valo, ikään kuin koleran kouriin joutuneen Venetsian valoisien
päivien häivähdyksinä.
Sellisti Artturi
Aalto on näyttämöllä kaiken aikaa ja hänelle annetaan tilaa pitkiin
sooloihin. Soittaja on nuori, ja sinivalkoraitaisessa paidassaan hän on kuin
kirjan kaunis poika, jota Aschenbach palvoo. He eivät kuitenkaan kohtaa
toisiaan esityksen aikana, joten kauneus välittyy vain musiikin kautta.
Baranin ohjaama esitys on väliajaton, intensiivinen sukellus
taiteilijan luomisprosessin syövereihin.
Hämeen Sanomat 12.4.2017
Hämeen Sanomat 12.4.2017
Kommentit
Lähetä kommentti