Rikhard III – Kansallisteatteri
Rikhard III on
yksiviivainen, mutta sivurooleissa revitellään
William Shakespeare: Rikhard III. Ohjaus: Jussi
Nikkilä. Suomennos: Matti Rossi. Sovitus: Anna Viitala. Lavastus: Katri
Rentto. Valosuunnittelu: Pietu Pietiäinen. Pukusuunnittelu: Saija Siekkinen.
Sävellys ja äänisuunnittelu: Mila Laine. Ensi-ilta Kansallisteatterin
Willensaunassa 30.11.2016.
Näin Shakespearen
Rikhard III:n viimeksi Kansallisteatterissa Kalle Holmbergin ohjaamana 2000-luvun alussa. Ilme oli musta,
tulkinta kurkotti taivaisiin katedraalin tavoin, tarkasti piirrettyjen jyrkkien
linjojen mukaan.
Reilun kymmenen vuoden jälkeen kirjailijan varhaisen kauden kuningasnäytelmä
on palannut samana Matti Rossin
suomennoksena Kansallisteatteriin, nyt Willensaunan intiimiin tilaan ja tyystin
toisenmuotoisena.
Jussi Nikkilän
ohjauksessa ei ole tarkkoja linjoja, ei korkeutta vaan esitys vapauttaa
roolihahmot liikkumaan yllätyksellisesti, Mustaa ja synkkää yleissävyä rikkovat
varsin koomiset episodit, joissa nopeasti roolia vaihtavat näyttelijät
revittelevät.
Väenpaljoudestaan huolimatta näytelmä vedetään viiden
näyttelijän voimin. Kun henkilögalleria koostuu Englannin kruunusta kisaavan
suvun eri haaroista, missä samat nimet toistuvat sukupolvesta toiseen, ollaan
välillä lähellä farssia.
Onko se puute? Ei ole. Kun rujona syntynyt, mieleltään
sysimusta päähenkilö Rikhard III kulkee kohti valtaistuinta keinoja
kaihtamatta, päitä pudotellen, ollaan niin pahan äärellä, että ronski
liioittelu antaa tekstille ilmaa ja mahdollisuuden uusiin tulkintoihin.
Esityksessä ei toteudu se, että Rikhard saisi yleisön
myötätunnon edes lopussa. Roolihahmon on usein sanottu pystyvän manipuloimaan
yleisön puolelleen. Kristo Salmisen
Rikhard on yksiviivaisen paha. Hampaitaan kiristelevä ja irvistelevä hahmo ei
lunasta katsojan armoa.
Juha Varis ja Heikki Pitkänen työstävät niin mies-
kuin naisrooleja valloittavasti. Naurettavia, suloisia, ujoja, juopottelevia ja
hurskastelevia hahmoja, erilaisia ihmisen irvikuvia.
Antti Pääkkönen kuljettaa
myös monia roolejaan taitavasti, erityisesti Margareetan dramaattinen hahmo
sykähdyttää.
Näytelmän ainoan naisnäyttelijän, Milka Ahlrothin kuningatar Elisabet on vahva, mutta taipuu
kauniisti surulle, kun Rikhard tapattaa hänen ainoat poikansa synkässä Towerin
linnassa.
Näyttämökuva on ennen Rikhardin valtaannousua pehmeä sametteineen
ja kynttelikköineen, mutta muuttuu vallanvaihdon myötä kovaksi ja metallisen
valoisaksi tilaksi, jossa jokainen on kuin valvovan katseen alla.
Mila Laineen
musiikki on olennainen osa esitystä. Rumpu pärisee, sello soi tummana, luutulla
loihditaan keveitä sävyjä ja laulu heittelee ajatuksia napattavaksi.
Rikhard III on tutkielma pahasta ja vallan kierouttavasta
voimasta. Aihe on ajankohtainen aina uudelleen, ja Nikkilän ohjauksessa on
mielenkiintoinen ote. Se on säilyttänyt epookin, mutta uskaltaa leikitellä,
liioitella ja tehdä tekstistä ikään kuin aikuisten sadun, jossa paha mukamas saa
palkkansa.
Puvustus ja kampaukset tukevat satumaisuutta eikä
pormestarin valtava linnunnokkakaan sitä pakene.
Hämeen Sanomat 4.12.2016
Kommentit
Lähetä kommentti