The Grimm Books of Horror
Riihimäellä
tuuletetaan Grimmin satuja raikkaasti
The Grimm Book of Horrors. Iltasatu kuolevaisille. Esityksen
suunnittelu, käsikirjoitus ja näyttämöllepano: Näyttämö 3T. Sävellys: Iiro
Ollila. Pukusuunnittelu: Henna Saarela ja 3T. Valo- ja projisointisuunnittelu:
Sami Rauhala ja 3T. Äänitekninen suunnittelu: Petri Kuha. Kantaesitys Riihimäen
Teatterissa 27.2.2016.
![]() |
Diana Tenkorang @Aki Loponen |
Riihimäen Teatteria ei voi syyttää uskalluksen puutteesta. Se
on tuonut viime aikoina näyttämölle hyvin omaperäisiä tuotantoja
Ensi-iltansa saanut musiikillinen kauhunäytelmä on teatterin
ja Näyttämö 3T:n käsialaa. Tämän ryhmän taustahahmoja ovat ohjaaja Samuli Reunanen, säveltäjä Iiro Ollila ja koreografi Liisa Risu. 3T luottaa draaman,
musiikin ja tanssin yhdistelmään.
Esityksen pohjana on kuusi Grimmin satua ja otteita Mikko Koivusalon
Prinsessaooppera-libretosta. Nämä Iltasadut
kuolevaisille eivät ole pieniä lapsia varten. Aikuinen sen sijaan voi heittäytyä
mustan ja rujon tarinoinnin vietäväksi.
Näyttämö on naisten, mutta tarvitaan sinne yksi mieskin
isäksi, prinssiksi ja aviomieheksi. Mikko
Nuopponen laulaa komeasti ja vie monet roolinsa rikkeettä. Katja Peacock tulkitsee kuningattaret
ja pahat naiset vahvasti.
Esityksen lukutapa tarjotaan heti alkuun, kun kävelemään
kykenemätön Punahilkka (Diana Tenkorang)
raahautuu etunäyttämölle äidin kuiskiessa jossain takaraivossa, että ”Muista,
muista, muista pelätä”.
Tenkorangin Punahilkka kiskoo itsensä pyörätuoliin, ja hän kulkee
läpi näytelmän kertojahahmona. Roolityö on hieno. Niin kertojana kuin
laulajanakin nuori teatterikorkeakoululainen vakuuttaa.
Erinomaisen hilpeä on
katsomon ja näyttämön rajaa rikkova kohtaus. Siinä kertoja on kyllästynyt ja
väsynyt lahtaamiseen ja karkaa väliverhojen eteen anelemaan yleisöltä aplodeja.
![]() |
Ninu Lindfors © Aki Loponen |
Visuaalisesti vahva esitys luottaa liikkeen voimaan.
Tanssillisuus leikkii ja katkaisee leikin poikki. Esimerkiksi pukupussiin
ahtautunut ynseä Prinsessa Ruusunen (Ninu
Lindfors) piehtaroi itsensä irti roolistaan ja oksentaa liikekielen kautta
kaikkien ruususten tragediaa – ja seisahtunut loppukuva on yllättäen
ilveilijämäinen.
Kaiken kaikkiaan päitä menee poikki ja luita ja lihoja
piilotellaan kevyesti hymyillen, jos kohta uupuneita surijoitakin löytyy.
Kiinnekohtia tuttuihin satuihin on, mutta aika vapaasti esitysteksti temmeltää
niin muodon kuin sisällönkin osalta.
Äänimaailma pelottaa ja ilakoi, sattuu välillä korviin ja jo
kohta maalaa petollista harmoniaa.
Iiro Ollilan säveltämät laulut ovat omaperäisen kiehtovia.
Läpi näytelmän lavalla mukana oleva kuoro laulaa taitavasti. Riihimäen
Nuorisoteatterin ja Riihimäen Musiikkiopiston nuorista koostuva kuoro muuntuu
myös satujen roolihahmoiksi.
Vaikka väliajaton esitys pyörii satujen maastossa, kas
kummaa, aika ajoin huomaa yhdistelevänsä näkemäänsä ympäröivään todellisuuteen.
Näytelmä tuulettaa vanhoja satuja ilahduttavan raikkaasti.
![]() |
Diana Tenkorang, Mikko Nuoppola ja taustalla Janna Vastela @Aki Loponen |
Hämeen Sanomat 2.3.2016
Kommentit
Lähetä kommentti