Tabu
Smedsin dramaturgia hylkäsi sanat
Timo K. Mukka: Tabu – Ihmisen ääni.
Ohjaus ja dramaturgia: Kristian Smeds. Valosuunnittelu: Teemu Nurmelin. Videosuunnittelu: Pietu Pietiäinen. Äänisuunnittelu:
Tuuli Kyttälä. Esiintyjät: Seela Sella ja Tero Jartti. Musiikki: Pekka
Kuusisto. Ensi-ilta Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 4.10.2015.
Seela Sella (©Ulla Jokisalo) |
Heti esityksen jälkeen
narikkajonossa kuultua: Aivan järkyttävää, se oli kuin helvetin portilta
suoraan.
Ensimmäisen kerran haluaisin nostaa
kädet ylös ja sanoa: en osaa arvioida esitystä. Kristian Smedsin tulkinta TimoK. Mukan Tabu-teoksesta on niin
kaukana perinteisestä ja uudemmastakin teatterista, että työkaluja sen
arvioimiseen teatteritaiteen näkökulmasta ei ole.
Naulakolla kuultu mielipide on
ymmärrettävä. Ihmiset ovat tulleet teatteriin ja heillä on tiettyjä odotuksia.
Yhtymäkohtia Mukan Tabuun juonen
tasolla ei kannata etsiä. Mukan Kristus-Perkele sen sijaan näyttäytyy monina
versioina.
Mitä Smedsin Tabu sitten on?
Se alkaa jo eteisaulasta, missä
henkilökunta tabu-vaatteissaan ottaa katsojan vastaan. Minkäänlaista
käsiohjelmaa ei saa tutkailtavakseen. Smeds astuu näyttämön eteen ja pyytää
sulkemaan mobiililaitteet totaalisesti, ei äänen vaan valaistuksen vuoksi.
Seela Sella (© Ulla Jokisalo) |
Sen jälkeen laskeutuu pimeys, pitkä
hiljainen säkkipimeys. Mietin, että joillekin tämä saattaa olla varsin
ahdistavaa. Se jatkuu piinaavan kauan, kunnes soittimen hento ääni puhkaisee tyhjyyden.
Pimeys jatkuu ja soitto voimistuu korviahuumaavaksi.
Aivan näyttämön perimmäiseen
nurkkaan syttyy piskuinen valo, jossa voi nähdä hämärästi valkeaan pukeutuneen
hahmon. Sanoja ei ole. Metalliin iskevät rälläkät alkavat sylkeä kipinöitään
hahmoa kohti.
Sanoja ei ole koko esityksessä kuin
lyhyt Seela Sellan puhe jumalalleen.
Pekka Kuusiston musiikin vahvat vedot
viiltelevät maailmaa. Tero Jartti on
monikasvoinen mies, jumala, pelle. Esitys teloittaa monin tavoin yhä uudelleen
ihmisen uskontoineen.
Smeds takoo julmia kuvia. Ihminen
himoitsee, vihaa ja tappaa. Teemu
Nurmelinin huikaiseva valaistus synnyttää maapallon eri kolkkia, joita Tuuli Kyttälän äänimaisema värittää.
Linnut, kaskaat ja apinat törmäävät ihmisen tuottamien koneiden massiivisiin ääniin.
Näyttämö pyörittää tapahtumia,
elämää, jolle katsoja joutuu antamaan sanat. Lopulta näyttämölle pystytetyn
valonheitinarmeijan keskellä ei ole kukaan piilossa, kunnes pimeys taas
laskeutuu. Palataanko alkuhämärään vai vajotaanko maailmanlopun pimeyteen?
Mitä siis näin? En osaa antaa sille
nimeä. Teatteria se muistuttaa kaukaisesti, kuvataidetta samoin. Performanssia,
kyllä sitäkin ja musiikkiteosta myös.
Oli Tabu mitä tahansa, se ei jää
mitäänsanomattomaksi muistoksi. Sen ahdistavan vaativasta mielentilasta on hyvä
astua kuulaaseen syysilmaan ja katsoa maailmaa toisin.
© (Ulla Jokisalo) |
Hämeen Sanomat 7.10.2015
Kommentit
Lähetä kommentti