KOM: Vallankumous
Hämeen Sanomat 12.10.2014
Kaikista tyylilajeista karkaava Vallankumous
©Noora Geagea |
Juha Siltanen: Vallankumous eli
Sisar Huttusen ihmeellinen elämä. Sovitus ja ohjaus: Lauri Maijala. Lavastus:
Markku Pätilä. Valot: Petri Tuhkanen. Kantaesitys KOM-teatterissa 8.10.2014.
Edessä on kuin varietee-lava, jossa
jokainen käy vuorollaan esittämässä oman asiaansa, yksin ja yhdessä. Asiana on
yhteiskunnan muuttaminen – johonkin suuntaan.
Sivuseinällä oleva vuosiluku 1917 on
vain alkupiste tapahtumille, jotka hajoavat pian eri ajoissa vaeltaviksi.
Juha Siltasen KOM-teatterille kirjoittaman näytelmän pohjana on ennen
kansalaissotaa tapahtunut pieni vallankumous, jossa ääritolstoilainen joukko
valtasi Tuomiokirkon.
Sisar Huttunen, muotiliikkeen
pitäjä ja entinen pelastusarmeijalainen, sekä kiihkeäsieluinen ylimystöhenkeä
vastaan taisteleva Jean Boldt ovat näytelmän keskushenkilöitä. Estradilla
nähdään kuitenkin valtava joukko erilaisia saarnamiehiä ja -naisia.
Aluksi ollaan vakavia, luritellaan
pitkiä monologeja, mutta sitten portit aukaistaan esitykselle, joka karkaa
kaikista tyylilajeista. Tragedia, farssi ja varietee lyövät kättä
kursailematta.
Joel Mäkinen, Jiri Kuronen
ja Mila Laine ahkeroivat
soittimineen läpi näytelmän. Orkesteri soittaa, ja maalaa maisemaa hienosti.
Musiikin ja tekstin balanssi ei vielä ensi-illassa ollut aivan kohdallaan.
Kuvastossa vilahtaa värien,
symbolien ja vaatetuksen kautta erilaisia massailmiöitä. Yksilöt ovat hullunmyllyssä
vahvoja tai rikkoutuvia.
Ja kaikkea tätä seuraa vartijankopistaan
Suomen psykiatrian isä Christian Sibelius, joka valehtelee tehneensä
Finlandia-hymnin.
©Noora Geagea |
Komiikkaa ja silmitöntä tappamista
Lauri Maijalan ohjausta voi luonnehtia uhkarohkeaksi. Se ärsyttää
liian pitkiksi venytetyillä monologeilla ja tanssiosuuksilla sekä lauluilla.
Vastapainoksi se silppuaa julmetun määrän nopeatempoisia sirpaleita, joiden merkitys
jää katsojan tulkintakoneiston armoille.
Näytelmän ensimmäistä puoliskoa
seuraa hämmentyneenä ja yrittää etsiä punaista lankaa. Väliajan jälkeen alkaa
hahmottua mieletön manipulaation maailma, missä kaikki voivat olla ystäviä tai
vihollisia, jokaisessa on mahdollinen terroristimurhaaja.
Logiikkaa ja selkeää juonikaarta on
turha etsiä. Jos antautuu melskeelle, jonka väliin ripotellaan herkkiä lauluja
Hectorin Yhtenä iltana -biisin
tavoin, saa sylin täyteen yllätyksiä.
Komiikkaa roiskitaan esimerkiksi
stereotypioilla, kompuroinneilla, nokkeluuksilla ja murteilla, joista itäinen
viäntäminen saa pääroolin. Lisäksi nähdään tuttuja hahmoja imitaatioina.
©Noora Geagea |
Yleisö pannaan laulamaan kilpaa
Suvivirttä ja Kansainvälistä. Euforiaa on euroviisuvoittokappaleen verran ja
iskelmäonnellisuudella maanitellaan kansaa mukaan.
Näyttelijät tekevät komeaa jälkeä. Pirkko Hämäläinen on Sisar Huttusena
liki hulvaton. Pekka Valkeejärven
Jean Boldt ilmaisee itseään koomisen lakonisesti.
Johannes Holopainen pääsee seppä Kanervan roolissa näyttämään myös
laulu- ja tanssitaitojaan. Niko Saarela,
Juho Milonoff, Vilma Melasniemi ja Eeva
Soivio työstävät monia roolejaan taitavasti.
Esityksen jälkeen tuntuu kuin olisi
kulkenut kaikki huvipuiston laitteet läpi, ja sitten kysytään: Mitä mieltä olet
vallankumouksista?
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti