Vanja-eno goes iskelmä in the Riihimäki region
Hämeen Sanomat 18.2.2014
Tsehovin jalan jäljillä
Anton Tsehov – Juha Luukkonen:
Vanja-eno goes iskelmä in the Riihimäki region. Sovitus ja ohjaus: Juha
Luukkonen. Lavastus: Kimmo Sirén. Videosuunnittelu: Pietu Pietiäinen. Valosuunnittelu:
Sami Rauhala. Äänisuunnittelu: Sinikka Isoniemi. Pukusuunnittelu: Tiina
Joutsen. Kantaesitys Riihimäen Teatterissa 15.2.2014.
Jouko Puolanto (Kuva Aki Loponen) |
Ja sellainen tulee, tulee talkoilla
Rakkauden tanssilava, jonne odotetaan itse Baddingiä esiintymään. Vanja on
varma, että kun todella uskoo, niin ihmeitä tapahtuu.
Tsehov kuvasi näytelmissään ihmisen
turhautumista, näköalattomuutta ja yksinäistä kaipuuta jonnekin. Hänen
tulevaisuudenkuvansa oli synkkä, mutta näytelmiään hän nimitti kuitenkin komedioiksi,
jollaisina muut eivät niitä aina kokeneet.
Riihimäen Vanja-eno goes iskelmä in the Riihimäki region on ehdottomasti
komediaa, siitä tuskin syntyy suukopua. Mutta on se paljon muutakin, jopa
tragediaa.
Hämäläistila keskiössä
Kaiken pohjana on Tsehovin
Vanja-eno, henkilögalleriaa myöten, mutta tapahtumien keskiössä on
hämäläistila. Professori Aleksanteri Sillanpää (Esko Rissanen) pitää sitä lomapaikkanaan ja kyykyttää sukulaisiaan nuoren
vaimonsa (Maija Siljander) kanssa.
Tekstin mausteeksi ovat päässeet
myös linkolalaiset ajatukset ja lainaukset intiaanipäällikkö Seattlen puheesta.
Suomalainen perusiskelmä sanoituksineen antaa oman rytminsä ja maailmankuvansa kokonaisuuteen.
Katja Peackock ja Jukka Peltola (Aki Loponen) |
Juha Luukkosen risteyttämä usean tekstin kudelma purkaa tämän
päivän tulehtuneita kohtia. Se kysyy ja rienaa. Toisaalta se valottaa mustan
läpi suomalaista koomista totisuutta, ja heittää sen leikkiin sekä käsirysyyn.
Katsomon ja näyttämön rajaa rikotaan,
videokuva elää mukana ja vahvan fyysisyyden kautta puserretaan tunnetta. Esimerkiksi
Maija Siljanderin Jelena on vahva fyysinen roolityö.
Riihimäen omia näyttelijöitä
vahvistavat Mikko Pörhölä, Jouko Puolanto sekä Jukka Peltola.
Pörhölän roolihahmo Seppo etsii koskettavasti
seksuaalisuuttaan, Puolannon Vanja riipaisee tunteiden ääripäissä poukkoilevana
pipopäänä ja Peltolan lääkäri Asikainen venyy analysoinneissaan raivoisaan
kiihkoon.
Keskeneräinen mutta kiinnostava
Muutama katsoja sadatteli
toteutusta teatterista poistuessaan. He olivat kaiketi luoneet
ennakko-odotukset näytelmän nimen alkuosasta, Vanja-eno, ja olivat odottaneet
perinteistä tsehovilaista esitystä.
Toisaalta, Tsehov aiheutti aikanaan
närkästystä, joten samoilla jäljillä kuljetaan.
Jos halutaan uusia, nuoria
katsojia, tähän suuntaan on mentävä. On tuttuja tarttumakohtia, mutta on jotain
enemmän ja syvemmin.
Se, mikä jää keskeneräiseksi, on
ylipitkäksi venyvä teksti. Ideasta on innostuttu niin, ettei saksia ole
tohdittu käyttää.
Pitkät Tsehov-lainaukset eivät jaksa
kantaa, ne nousevat paikoin liian osoittelevina ronskin tekstin keskeltä.
Jouko Puolanto (Kuva Aki Loponen) |
Kokonaisuus laukkaa turhan moneen
suuntaan. Yksilöiden ongelmista tiristetään rakkautta ja rakkaudettomuutta,
seksuaalista poikkeavuutta, tai poikkeavuutta muuten vain. Sotatraumoja
kaivellaan ja ekoajatuksilla lannoitetaan raiskattujen metsien maisemaa.
Linkkejä heitetään myös todellisiin
tapahtumiin. Saamme tietää, mitä Esa Pulliainen sanoi Topi Sorsakoskelle, kun
tämä sai viestin Baddingin kuolemasta.
Keskeneräisyydestään huolimatta
näytelmä on kiinnostavan eloisa. Näyttämökuvassa on tuore ote, sanomassa
yhteiskunnallista ulottuvuutta.
Kommentit
Lähetä kommentti