Frankenstein
Hämeen Sanomat 29.1.2013
Riski on siis olemassa
Frankenstein maalaa kuvan sokean tiedeuskon petollisuudesta
Nick Dear: Frankenstein. Perustuu
Mary Shelleyn romaaniin. Ohjaus: Mika Myllyaho. Musiikki: Tapani Rinne. Lavastus:
Kati Lukka. Puvut: Tarja Simonen. Valot: Ville Toikka. Äänisuunnittelu: Esa
Mattila. Suomen kantaesitys Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 23.1.2013.
![]() |
Antti Luusuanniemi (Kuva Stefan Bremer) |
Näyttämön yltäkylläisen visuaalinen tarjotin houkuttelee ahmimaan. Valojen ja varjojen liike paljastaa, eksyttää ja puskee tekstintulkinta-apparaattia työhön. Myrskylyhdyt, urkupillit, erilaiset tulet ja jää sekä kaiken aikaa taustalla soiva äänimatto luovat goottilaiskehyksen Frankensteinin hirviön tarinalle.
Katsomon halkaisee ”catwalk”, jolla
tehdään näyttäviä ampaisuja näyttämölle.
Nick Dearin Frankenstein-versiota voi
seurata puhtaasti tarinana, siitä voi noukkia Mary Shelleyn alkuteoksen teemoja
tiedemiehen kokeilun yllätyksellisyydestä ja ihmisten erilaisuuden pelosta,
mutta se tarjoaa lisäksi erilaisia uhkia, jotka vaanivat koko maapalloa. Tieteen
loikat luonnon järjestykseen sytyttävät maailmanpalon, jolle ei sammuttajaa
taida löytyä.
Orjan ja luojan vallanvaihto
Kun Viktor Frankenstein (Antti
Luusuanniemi) pakenee luomustaan, jää jäljelle nimettömän hirviön yksinäisyys. Kiusattu
yksinäinen on ruutitynnyri. Tästä on helppo vetää analogioita todellisuuteen.
Vain sokea vanhus (Ismo Kallio)
hyväksyy olion, näkee tämän sisäisen herkkyyden ja ottaa oppipojakseen. Hirviö
(Esa-Matti Long), jonka kaikki muut ovat halunneet pois silmistään, onkin
nopeaälyinen ja alkaa kysyä ja kyseenalaistaa. Moraaliset ja eettiset
kysymykset nostavat terhakkaasti päätään.
![]() |
Ismo Kallio ja Esa-Matti Long (Kuva Stefan Bremer) |
Kahden yksinäisen kohtaamisessa on
lämpöä ja ymmärrystä. Nämä kohtaamiset ovat näytelmän suvantovaiheita, joskin
taustalla putoilee pamahdellen kirjatietoa, mikä ohjaa tulkintaa tieteen
kaikkivoipaisuuden petollisuuteen.
Alkaessaan tajuta itseään,
asemaansa ja kokemaansa hirviö alkaa myös haluta. Halu on sekä fyysistä että koston
makeaan mehuun sukeltamista. Valtakuvio pyörähtää ympäri, kun hirviö ottaa
luojansa orjakseen.
![]() |
Minka Kuustonen ja Esa-Matti Long (Kuva Stefan Bremer) |
Longin hirviöstä on tehty hyvin
fyysinen ja aggressiivinen, mikä piilottaa herkän ja haavoittuvan mielen.
Puhumaan oppineen hirviön artikulaatio kaipaa hiomista.
Luusuanniemi tekee komeasti tyypin,
jolle tieteen tekeminen syrjäyttää kauniin morsiamenkin (Minka Kuustonen).
Kuustosen Elizabethin ja hirviön kohtaaminen on yksi esityksen kihelmöivimmistä
kohtauksista.
Mika Myllyahon ohjaus liikuttaa
näyttämökuvaa kaiken aikaa. Urkupillein tehty musiikki ja epämusiikki luovat
häiden ja hautajaisten tunnelmaa mutta ovat läsnä myös tarinan kuljetuksessa.
Ajankulun, liikkeen ja ilmapiirin luomisen elementtimäärä on paikoin turhankin
runsas. Katseen pitäisi ennättää liian moneen paikkaan.
Kaikesta huolimatta esitys on
valtavan mukaansatempaava. Se on komeaa katseltavaa ja voisi hyvin houkutella
nuorta katsojakuntaa.
Pirjo Puukko
Kommentit
Lähetä kommentti