Armi
Hämeen Sanomat 1.12.2012
Marimekon perhehelvetti koomisen kautta
Pirjo Toikka: Armi. Ohjaus: Milko Lehto. Lavastus: Katariina
Kirjavainen. Projisoinnit: Katariina Kirjavainen ja Matias Ojanen. Puvut: Elina
Kolehmainen. Valosuunnittelu: Kalle Ropponen. Äänisuunnittelu: Mauri Siirala.
Kantaesitys 29.11.2012 Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä.
Riitta Havukainen, Tuomas Rinta-Panttila ja Matti Ristinen Kuva Marko Mäkinen |
Kannattaa ostaa käsiohjelma, kun menee katsomaan Helsingin
Kaupunginteatterin Armi-näytelmää!
Miksi? Siksi, että sieltä löytyy ohjaaja Milko Lehdon antama katsomisohje: Älköön
kukaan siis katsoko esitystä historiallisena totuutena.
Sosiaalipornon ymmärtäisi, sillä moni haluaa kuristaa
julkisuuden henkilöiden ikkunoista sisään. Nyt halutaan kuitenkin avata
taiteilijuus-käsitteen sisusta yleisellä tasolla Armin kautta.
Totuus on se, että useimmat jättävät käsiohjelman ostamatta.
Niinpä he näkevät näyttämöllä juopottelevan narsistin, joka kohtelee kaikkia
läheisiään tasapainottoman hirmuvaltiaan tavoin. Kuva Armista piirtyy ja
ihmetyttää.
Jonkinlaista vinkkiä liioittelusta antavat Armin rehevyydessään
laitojen yli pursuvat maaniset ja toisaalla mustiin syövereihin kiertyvät
depression hetket.
Puheenparsi ei myöskään ole aina aikaansa istuvaa. Tasan
tarkkaan 60-luvulla ei sanottu tasan tarkkaan eikä kenelläkään ollut agendaa vielä
Armin eläessä.
Näytelmä on designpääkaupunkivuoden ja Armi Ratian syntymän
satavuotisjuhlan kunniaksi tehty. Siksi on hämmentävää, että koomista
ripotellaan jopa niin, että se paikoin kääntyy puskahauskan puolelle.
Visuaalisesti vahva
näyttämö
Ursula Salo, Vappu Nalbantoglu ja Riitta Havukainen Kuva Marko Mäkinen |
Pirjo Toikan
kirjoittama näytelmä kirii kuudenkymmenen vuoden ajanjakson vajaaseen kolmeen
tuntiin. Teksti harppaa Armin loppuajan sairasvuoteelta tämän lapsuuden
Karjalaan ja sieltä kohti suomalaista painokangashuumaa.
Riitta Havukainen
on rohkean rietas Armi. Krapulassaan vapisevasta naisesta sukeutuu hetkessä
jääräpäisesti omaan visioonsa luottava liikenainen, vahvasti toimiva agentti. Ääripäät
heilahtelevat Havukaisen antautuvassa tulkinnassa.
Armin monologit venyvät paikoin turhan pitkiksi.
Joukkokohtauksissa Armi kieputtaa alaisiaan ja hännystelijöitään riemastuttavan
railakkaasti.
Henkilögalleria on median kautta tuttua, joskin vahvasti
karrikoitua. Armin Bökarsin huvilalle kerääntyy kansakunnan kermaa dionysolaiseen
nautiskeluun aina valtion päämiestä myöten.
Armin perhe elää helvetissään. Ristomatti on alati äitinsä
vierellä, aluksi kultamussukkana, myöhemmin uhaksi kasvaneena kilpailijana,
jonka Armi paneekin Amerikkaan askartelemaan. Tytärtään äiti ei huomio lainkaan.
Tuomas Rinta-Panttila
kieppuu pikku Ristomattina veikeästi ja asettuu mahtiäidin rinnalle Marimekon
perintöprinssinä. Kreeta Salmisen
Eriika-tytär yrittää olla konfliktitilanteiden tasapainottaja. Armin sisko Saara (Ursula
Salo) saa noukkia tähteitä ja soittaa haitaria. Salo tekee terävän kuvan
Saarasta.
Näytelmän perhettä on koko Marimekko työntekijöineen. Kukin
saa tuta herrattarensa oikut.
Marimekon historia nousuineen ja laskuineen jäsentyy
pääpiirteissään hyvin. Siirtyminen yrityksen alkutaipaleen käsityöläisyydestä
massatuotantoon kuvataan erinomaisesti.
Painokangasrullat pyörivät ja printtikuviot elävät
näyttämöllä, sillä projisoinnit ja valaistus luovat visuaalisesti komean
taustan kaikelle. Lavastus sykkii tapahtumien mukana vahvasti.
Kommentit
Lähetä kommentti