Komisario Palmun erehdys
Palmu istuu mainiosti näyttämölle
Mika Waltari: Komisario Palmun erehdys. Dramaturgia: Raila
Leppäkoski. Ohjaus: Joel Elstelä. Lavastus: Katariina Kirjavainen. Puvut: Sari
Salmela. Valosuunnittelu: Kari Leppälä. Äänisuunnittelu: Mauri Siirala.
Ensi-ilta Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä 24.8.2016.
Komisario Palmun
erehdys kuuluu ehdottomasti suomalaiseen elokuvaeliittiin. Sen
roolihenkilöistä on tullut lähes ikonisia. Uskalluksen puutteesta ei siis voi
Helsingin Kaupunginteatteria syyttää, kun se on tuonut dekkarin näyttämölle.
Joel Elstelän
ohjaama esitys on varsin uskollinen elokuvalle. Jonkin verran vapauksia on
otettu ja repliikeistä löytyy esimerkiksi muiden Palmu-teosten nimiä.
Kuinka ikoniset hahmot korvautuvat?
Kuinka ikoniset hahmot korvautuvat?
Kuinka elokuvan näyttämösovitus sitten toimii? Varsin hyvin.
Takaumineen kaikkineen. Katariina Kirjavaisen
nokkela lavastus mahdollistaa siirtymät ajassa ja paikassa.
Mikko Kivinen, Risto Kaskilahti ja Iikka Forss @Henrik Schütt |
Mika Waltarin luoma
poliisihahmo Palmu on samaa kaartia kuin aikalaisdekkareiden kansainväliset
salapoliisit. Palmu analysoi ja kisaa rikollisen älyn kanssa, vaikka hänen yleissivistyksestään
puuttuukin jotain, mitä muutoin tomppeleilta apulaispoliiseilta löytyy.
Helsingin Eiraan sijoittuva murhamysteeri kuvaa eliittikeikari
Bruno Rygseckin (Jari Pehkonen) kostean eksentristä elämää ja hänen ympärillään pörräävää
joukkiota, sukulaisia ja ystäviä. Tapaturmalta näyttävä kuolema osoittautuu murhaksi
ja vahvin motiivi näyttää olevan raha. Kuka tahansa voi olla murhaaja, mutta
loppu on yllätyksellinen.
Näyttelijäkaarti onnistuu luomaan tiiviin kihelmöivän tunnelman.
Juonittelu, pilvilinnat ja rakkaus solmiutuvat kevyeksi kokonaisuudeksi, jonka
taustalla loiskivat ihmissielun tummat aallot.
Aino Seppo, Vappu Nalbantoglu ja Vuokko Hovatta tuovat estradille
eleganssia. Etenkin Sepon dramaattisuudessa on koomisen ja traagisen yhdistelmä
maukkaasti sotkussa. Sari Salmelan
puvustus on kautta linjan silmää hivelevä.
Komedienne Leena
Uotila köpöttelee hurmaavasti vanharouva Amalia Rygseckinä.
Miesrooleista nousee Eero
Saarisen notredamenkellonsoittajamainen miespalvelija vahvasti esiin. Se
suorastaan imee syyttävät katseet puoleensa.
Kannattaa, kyllä kannattaa mennä nauttimaan klassikosta,
jonka rytmi on kohdallaan niin näyttelijäntyön kuin näyttämötekniikankin
osalta.
Kommentit
Lähetä kommentti